Coretan

My photo
Jasin, Melaka, Malaysia
Dalam ranjau kehidupan, kita sering berhadapan dengan jalan buntu seolah-olah dunia ini akan kiamat. Kita diasak ke hujung jalan hingga tiada ruang untuk bernafas. Tiada lagi ruang untuk menapak walau selangkah. Tapi sebenarnya hidup kita belum berakhir, mesti ada ruang disekeliling kita untuk meneruskan kehidupan. Dan ingatlah penamat hidup hanyalah malaikatmaut yang memisahkan nyawa dari jasad kita.

Wednesday, August 29

Salam Kemerdekaan yang ke 50






Merdeka merdeka merdeka

Apa yang dikatakan degan merdeka?
Tentu ada dikalang kita tidak tahu apaah maksud disebalik kata hikmah ini iaitu merdeka. Bagi sesetangah kita mereka hanya tahu merdeka itu adalah bebas , bebas dari tanggungjawab yang akan dipegang, bebas berbuat apa-apa sahaja, bebas dari dikongkong oleh ibu bapa.




Disebalik pekartaan merdeka ini mereka tidak tahu erti dan pengorbanan pejuang-pejuang tanah air kita untuk membebaskan tanah melayu ini dari dijajah selama 400 tahun. Banyak nyawa telah terkorban didalam mereka berjuang untuk bebaskan tanah yang bernilai ini

Tanah melayu dahulunya dikenali sebagai SuvarnaBumi yang bermaksud bumi emas.Ini kerana tanah melayu dahulunya kaya dengan hasil buminya berupa emas, bijih timah, dan hasil hutanya.Penjajahan terhadap tanah melayu ada banyak kaedah. Ada yang berpunca dengan kesalahan dari pihakpentadbiran pada masa itu, tetapi ada juga yang menyatakan Negara kita pada masa itu tidak mepunyai kelengkapan peperangan yang mencukupi


Penduduk tanah melayu ketika itu amat daif taraf kehidupannya , ini kerana pada zaman penjajahan mereka tidak dapat menjalankan kegiatan harian seperti becucuk tanam, dan juga berniaga. Barangan makanan mereka dirampas oleh penjajah, tanah-tanah diambil tanpa belas kasihan ditambah anak isteri diculik dan dirogol oleh mereka.
Semua ini telah menyebabkan penduduk marah dan semangat untuk menghalau penjajah walaupon kelengkapan peperangan masih sedikit jika dibandingkan dengan kelengkapan peperangan penjajah.


Atas bekat usaha penduduk yang bersemangat cintakan Negara, akhirnya pendudk berjaya mengalahkan penjajah. Setelah penjajah kalah dalam peperangan, satu sidang diadakan untuk mendapatkan kemerdekaan dari pihak british. Tunku Abdul Rahman mengetuai Penduduk Melayu, V.T Sambathan mewakili Kaum India dan Tan Cheng Lock mewakili kaum cina. Ketiga –tiga wakil ini mengetuai rombongan ke critain untuk mendapatkan kemerdekaan untuk tanah Melayu. Akhirnya tanggal 31 ogos telah dipih sebagai tarih keramat hari kemerdekaan Tanah melayu. Akhirnya tanah melayu telah ditukarkan kepada Malaysia pada 16 September 1969 Dari tarikh tersebut, Malaysia kini telah merdeka selama 50 tahun. Sempena bulan kemerdekaan ini saya ingin mengucapkan salam kemerekaan kepada semua warga Malaysia. Semoga dengan bulan ini anda dapat menghayati apa itu kemerdekaan.


No comments:

Recent Posts