Coretan

My photo
Jasin, Melaka, Malaysia
Dalam ranjau kehidupan, kita sering berhadapan dengan jalan buntu seolah-olah dunia ini akan kiamat. Kita diasak ke hujung jalan hingga tiada ruang untuk bernafas. Tiada lagi ruang untuk menapak walau selangkah. Tapi sebenarnya hidup kita belum berakhir, mesti ada ruang disekeliling kita untuk meneruskan kehidupan. Dan ingatlah penamat hidup hanyalah malaikatmaut yang memisahkan nyawa dari jasad kita.

Wednesday, August 29

Kembara Samudera 2007

Pada 23-26 ogos 2007 , aku telah mengikuti khusus asas kayak yang telah diadakan di Tasik Kenyir Terangganu. Program diadakan selama 3 hari 2 malam itu teramat memberi inisiatif terhadap semua peserta yang mengikuti khursus asas tersebut. Program bermula dengan pengenalan kepada kayak yang berbentuk teori. Kemudian kami telah diuji kemahiran berada didalam tasik kuithho yang amat menyeronakkan disini semua perserta dikehendaki berenang ddalam tasik kuittho yang airnya berlumut..
Semua peserta yang terlibat tidak terlepas diuji kemahiran berenang. Ujian ini adalah untuk menguji kemahiran keyakinan diri ketika didalam air. Syarat yang uama ketika didalam air adalah Tidak Cemas ketika didalam air. kami juga diberitau jenis-jenis kayak , jenis jenis jaket keselamatan dan cara menyelamatkan kayak yang telah terbalik didalam air


Pada awal pagi 24 Ogos kami telah sampai di tasik kenyir seawal jam 5 pagi! Perasaan sesampainya disana Amat Teruja kerana kawasan tasik yang tenang dan luas memukau para peserta ketika berada disitu.Sesampai disana kami dikehendaki memasang khemah untuk meletakkan barang-barang kami. Selepas solat subuh berjemaah kami mulakan aktiviti kami dengan melakukan senaman pagi. Pada sesi petang pula selepas makan tengahari, kami lagi sekali diuji dengan ujian yang sama ketika berada di tasik kuittho iaitu ‘water confident’ perasaan masing2 ketika itu amat teruja berbaur kuatir kerana tidak mebiasakan diri lagi. Selepas itu kami diarah untuk berkayak. Pada mulanya berkayak memang agak susah , selepas beberapa ketika berusaha mengawal kayak akhirnya dapat juga mengawal kayak tersebut walaupun tidak berapa bagus. Kami amak berpuas hati dengan latihan dan tunjuk ajar yang diberikan oleh AJK dan senior yang terlibat dalam sesi latihan itu.

Selepas penat mencuba kayak , malam menjelma . kami telah diarahkan untuk terbalik, ada yang keletihan selepas berkayak 14 km, ada juga yang mabuk air . suma kenang itu menjadikan para peserta semakin berkeyakinan dengan diri mereka.
Pada harapan kami, diharap pekara atau aktiviti ini dapat dilakukan selalu. Memang banyak kenangn indah dapat dikutip semasa aktiviti ini dijalankan.mengadakan sedikit persembahan dimalam tersebut. Malam tersebut dipanggil malam kebudayaan. Kami dibahagikan kepada dan diarah untuk membuat persembahan berunsurkan kemerdekaan. Tujuan diadakan adalah untuk Merapatkan Hubungan diantara ahli kumpulan dan ahli peserta yang lain selain menanam semangat patiotik didalam diri sendiri.


Pada pagi sabtu jam 4.30 pagi kami telah dikejutkan oleh ajk untuk bermain satu game dipanggil ‘Burung Hantu' .pada mulanya peserta tidak berpuas hati kerana tidak mendapat tidur yang cukup. selepas itu mereka merasakan aktiviti adalah untuk menaikkan semangat mereka. Selepas solat subuh kami mengadakan senaman pagi dan melakukan regangan. Selepas makan pagi kami telah bersiap2 untuk melakukan ekpidisi ke air terjun gunung saok yang kira-kira 7 km dari pekalangkawi iaitu tempat perkemahan kami. Memang agak penat untuik sampai di kawasan air terjun tersebut, tetapi apabila sampai disana selepas 3 jam berkayak dari pekanlakawi, perasaan puas yang tidak terkata dapat dilihat dari muka para peserta.Kami mengambil peluang untuk mandi di kawasan air terjun soak tersebut. Setelah beriadah di kawasan air terjun tersebut selama 2 jam kami bertolak pulang pada jam 2.30 petang dan telah sampai di tempat perkhemahan pada pukul 5 petang. Banyak kenangan manis dapat dikumpul dalam sesi kayak ke kawasan air terjun tersebut, ada yang kayak



terbalik, ada yang keletihan selepas berkayak 14 km, ada juga yang mabuk air . suma kenang itu menjadikan para peserta semakin berkeyakinan dengan diri mereka.
Pada harapan kami, diharap pekara atau aktiviti ini dapat dilakukan selalu. Memang banyak kenangn indah dapat dikutip semasa aktiviti ini dijalankan.








No comments:

Recent Posts