Coretan

My photo
Jasin, Melaka, Malaysia
Dalam ranjau kehidupan, kita sering berhadapan dengan jalan buntu seolah-olah dunia ini akan kiamat. Kita diasak ke hujung jalan hingga tiada ruang untuk bernafas. Tiada lagi ruang untuk menapak walau selangkah. Tapi sebenarnya hidup kita belum berakhir, mesti ada ruang disekeliling kita untuk meneruskan kehidupan. Dan ingatlah penamat hidup hanyalah malaikatmaut yang memisahkan nyawa dari jasad kita.

Wednesday, February 7

KUiTTHO VS UTHM


Setelah sekian lama IPTA yang begelar Kolej Universiti di 'anak tirikan" akhirnya ststus IPTA yang begelar Kolej Universiti telah mendapat status penuh Universiti. Itu bermaksud status anak tiri yang slalu digembar gemburkan oleh orang ramai termasuk dari kalangan pelajarnya sendiri telah hilang dimata mereka.
status universiti sepenuhnya memberi semagat baru kepada para pelajar di Koleh universiti berkenaan.
antara universiti yang dari status kolej universiti bertukar kepada status universiti sepenuhnya adalah kuittho atau dengan nama barunya UTHM.

dahulu lima tahun dahulu , batu pahat terkenal dengan sebuah ipta yang sungguh gah apabila disebut. Nama yang gah adalah segah bangunannya. kuittho telah bertapak dari ITTHO yang dahulunya fungsinya untuk melatih pelajar tentang pembelajaran teknikal. ITTHO kemudiannya dinaiktaraf menjadi Kolej Universiti pada awal 2000.
seiring dengan penaik tarafan daripada institusi teknikal kepada kolej universiti, banyak prasarana telah dibangunkan dan kawasan pembelajaran turut dibesarkan. ini menjadikan KUiTThO telah membesar keluasannya daripada 200 ekar kepada lebih 800 ekar. banyak kelengkapan dan pembelajaran baru ditambah dari setahun ke setahun seiring dengan standart status kolej universitinya.

dalam awal 2005, pihak kementerian pendidikan tinggi telah berbincang didalam kabinet untuk menukar status semua kolej universiti kepada universiti.Pada mulanya penaikkan taraf ingin dilakukan pada akhir tahun dan awal tahun menjadikan status koleh universiti telah menjadi status universiti sepenuhnya. akhirnya atas sebab -sebab tertentu status universiti telah diistiharkan pada 1 febuari 2007.

penaikkan taraf dari kolehj universiti kepada universiti penuh menyebabkan berbagai pandangan yang timbul. ada sesetengah pelajar dan tenaga pengajarnmya kurang menggemari pengistiharaan tersebut. tetapi ada juga yang m enggemarinya. jadi dengan bermulanya era universiti penuh, maka pelbagai matapelajaran teras telah diperbaikkan. ini memberi impak positif dan negatif dikalangan pelajar dan tenaga pengajar.
persoalannya adakah penaikkan taraf dari status kolej universiti ke universiti penuh mampu memuaskan hati semua pihak???

sama2lah kowang memberi komen... thank you.

No comments:

Image and video hosting by TinyPic