Coretan

My photo
Jasin, Melaka, Malaysia
Dalam ranjau kehidupan, kita sering berhadapan dengan jalan buntu seolah-olah dunia ini akan kiamat. Kita diasak ke hujung jalan hingga tiada ruang untuk bernafas. Tiada lagi ruang untuk menapak walau selangkah. Tapi sebenarnya hidup kita belum berakhir, mesti ada ruang disekeliling kita untuk meneruskan kehidupan. Dan ingatlah penamat hidup hanyalah malaikatmaut yang memisahkan nyawa dari jasad kita.

Monday, February 16

Kerja Sendiri VS Kerja Makan Gaji

Selaku student yang bakal grad dari setaun yang akan datang nie
mesti ada sesetengah yang pening2 nak choose nak keje ape kan..
so berhubung pekara diatas 2 pon aku x tau nak choose yang mana
ikut secara lahiriahnya kerja sendiri tak semestinya kita buka
kedai atau peniagaan sendiri, ini termasuk juga bekerja di sykt
private.so kerja makan gaji nie aku spesifikkan kepada keje GOV

Dilema aku pon sama, mak aku nie suh sangat aku jadi cikgu, tp
ati aku nie berat sgt nak jadi cekgu. iye la bukan ape die suh
aku jadi cekgu kerana beliau pon cekgu and sepekara lagi cekgu
nie kerjanyer terjamin dan selamat.

berbanding kerja di luar sana, memang banyak dan maju yang besar
berbanding gaji di GOV tetapi cabaran dan dugaan begitu besar
menyebabkan bekerja disana memang memerlukan kekuatan yang tinggi
dan semangat yang kuat untuk menongkah arus suasana pekerjaan
yang mencabar




statistik ringkas bilangan guru setakat jun 2008


mengikut statistik terbaru yang baru aku lihat ini, stastistik
menunjukkan keseluruhan guru ialah berjumlah hampir 370000 guru
terdapat di malaysia ini. wow ini jumlah yang besar dan begitu
memeranjatkan. dan daripada stastistik itu, guru lelaki berjumlah
180000 orang dan selebihnya guru wanita. jika kita perhatikan
graduan daripada setiap universiti yang menamatkan pelajaran
mereka dengan mendapat diploma dan ijazah setiap
tahun bertamabah bilangannya




output graduan ijazah setakat 2007

ini saat barulah aku terasa dunia ini memang besar dan peluang kita
memang sangat kecil. so 2 yang membuatkan aku dilema samaada
nak kerja sendiri ataupun kerja makan gaji. hmm mari sama-sama
kita pikirkan.



antara peluang kerjaya bahagian guru hanya 209 kekosongan

No comments:

Image and video hosting by TinyPic